Reisebrev fra Hellas (I)

Takket være Kingdomkirken og andre glade givere, ble det mulig med en siste Patmos-tur med tanke på boka om øya og Åpenbaringen.

Innimellom kan research være ganske digg. Fra 9 grader i Norge, til mellom 25 og 30 grader i Hellas.

Hadde fått tilbud om lån av kick-ass kamera av Roar, men fikk melding om at boarding var framskyndet, slik at vi bare hadde tida og veien til flyplassen. Droppa derfor kamerahenting på veien. Men da vi kom til Gardermoen, var flyet en hel time forsinket.

Jaja, det viktigste på denne turen er ikke bilder, for Jan og Aleksander Luneborg har knipset en drøss flotte bilder på tidligere turer. Det viktigste for meg nå er tekst. Å finne detaljer fra øya som bør med i boka.
Dessuten er jo kamera forbudt på halvparten av de stedene vi skal besøke.

Vi fløy med Aegean Airlines, landet i Athen sent på kvelden (ja, jeg er så gammel at jeg må ha med h-en), og tok t-bane(r) i retning Alva Hotel i Pireos-gata. Hadde lest på forhånd at strøket kunne være litt lugubert, og på banen kom vi i snakk med en dame som også ba oss være svært forsiktige. Hun mimet knivstikking og ran. Drama-queen, hehe. Da vi kom fram, og så for oss et torg fullt av kriminelle drapsmenn, ble vi ganske skuffet i positiv forstand. Mistenker at de folka som blir skremt av dette området, er av den typen folk som også legger ut på Tripadvisor at Grønland i Oslo er livsfarlig …

Er ikke særlig lommekjent i Athen, men hotellets plassering var gunstig med tanke på bane dagen etter. Dagen etter dro vi til endestasjonen, som er Athens store havn – Piraeus. Det er så vidt jeg veit Europas aller største havn.

Selv om Athen ligger en time foran Norge, slik at vi på sett og vis befinner oss i framtiden her nede (slapp av, jorda går ikke under den neste timen!), er det samtidig som å reise litt tilbake i tid rent covid-messig. Her er det fortsatt påbudt med munnbind på alle offentlige transportmidler.

Etter en hyggelig time på cafe, tok vi taxi ut til kai E1, hvor ferga til Patmos gikk kl 15. TAKK TIL ASTRID H., som sponset transporten ut til havnen!

Det ble en fin fergetur på Blue Star Patmos, selv om enkelte passasjerer syntes det var litt for mye bølger. Det var mange rare lyder på dass, og de kom ikke fra den enden som vanligvis brukes på slike steder.

Klokka 22 var vi framme i Paradis. Tredje gang for min del. første gang for Dawn.

Vi sjekket inn på Skala Hotel, som jeg har god erfaring med fra tidligere. Mer sentralt får ikke et hotell blitt.

Sånn så det ut da vi kom:

Og sånn så det ut da vi våknet:

Etter frokost tok vi taxi oppover åsen, til Chora og selveste Johannesklosteret, etablert i 1088. Her ble vi steine på røkelse.

Det er ikke bare foto som er forbudt mange steder der inne, men også singlets og andre hedenske ting.

Her har Dawn kledd seg sømmelig så ikke de ortodokse munkene skal få problemer:

I klosterets museum kan man blant annet se 33 pergamentsider fra “The purple codex”, kodeks N eller 022, med deler av Markus-evangeliet, datert til slutten av 400-tallet eller begynnelsen av 500-tallet.

Foto: Wikipedia

På stedet finner du også en vakkert designet utgave av Jobs bok fra 800-tallet, og en samling taler av Gregor av Nyssa fra år 941. Pluss diverse annen nerde-snacks.

Etter besøket i klosteret, satt vi oss på Jimmy’s Place rett utenfor og nøt utsikten.

Så fulgte en lengre siesta på hotellet, før vi så solnedgangen i andre enden av Skala.

På kvelden dro vi på en restaurant ved stranden, hvor fiskebåtene kommer inn og leverer fersk fisk direkte til kokken. Jeg spiste makrell, mens Dawn gikk løs på en hai. TAKK TIL HANS-FREDRIK N., som sponset mat!

Gårsdagens og dagens lesestoff: “An Idealist View of Revelation” av Sam Hamstra Jr.